Bruisen, brouwen, binden!

4 workshops voor vrijwilligersorganisaties en bewonersinitiatieven die willen leren om verbindend en enthousiasmerend te werken. De workshops kunnen ook los gevolgd worden.

Veel organisaties en bewonersinitiatieven zitten met de zelfde vragen: Hoe vind ik nieuwe leden/ vrijwilligers? Hoe kan ik ervoor zorgen dat meer mensen een actieve bijdrage gaan leveren? Hoe weten mensen ons beter te vinden? Hoe zet ik sociale media in? Hoe maak ik vergaderingen en bijeenkomsten aantrekkelijker?
De workshops sluiten aan op de BRUIS-methode die staat beschreven in ‘Bruisen, Brouwen,
Binden - handboek voor lokale community builders’.
Dit handboek is tijdens de workshops met korting te verkrijgen.

De eerste 2 workshops worden in najaar 2018 gegeven, de laatste 2 begin 2019.

Workshop 1 : Community building
Workshop 2: Meer succes met sociale media
Workshop 3: Minder vergaderen, meer bruisen
Workshop 4: Van idee naar initiatief

Elke bijeenkomst bevat 3 vaste ingrediënten:
1) Kennisoverdracht
2) Interactieve werkvormen, waarin de deelnemers kennis en ervaring met elkaar delen.
3) Praktijkvoorbeelden

Door de interactie en uitwisseling versterken de deelnemers hun lokale netwerk.

Tijd: 19.15 – 21.45 uur (19.00 uur inloop)
Minimaal 12 deelnemers, max. 25 deelnemers

Inhoud van de workshops:

1.
Communitybuilding en ledenbinding
Hoe worden meer mensen actief in mijn organisatie of vereniging?
Hoe creëer ik enthousiasme en betrokkenheid? Hoe zorgen we voor
een energieke vereniging die bruist van ideeën en initiatieven, die
nieuwe vrijwilligers aantrekt?
Maak kennis met de principes van de BRUIS-methode, inspirerende
praktijkvoorbeelden en werkvormen en 10 tips voor een bruisende
organisatie. Er is veel gelegenheid voor interactie en het uitwisselen
van kennis en ervaring.

2.
Meer succes met sociale media
Hoe kan ik gebruik maken van sociale media bij het werven en
betrekken van leden of vrijwilligers? Wat zijn de mogelijkheden van
en verschillen tussen de belangrijkste platforms voor social media:
Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram en YouTube. Hoe
zet je sociale media doelgericht in en hoe combineer je het met je
website en je andere communicatie?

3.
Minder vergaderen, meer bruisen

Hoe kan ik vergaderingen en bijeenkomsten levendiger en
interactiever maken? Hoe kan ik de talenten en mogelijkheden van de
leden/ vrijwilligers beter benutten?
Een speelse bijeenkomst waarin je kennis maakt met eenvoudig
toepasbare, stimulerende werkvormen die zorgen voor ontmoeting,
interactie en levendigheid.

4.
Van idee naar initiatief

Hoe zet ik een idee om in actie? Hoe kom ik tot een plan van aanpak?
Welke stappen kun je zetten om vaart te brengen in de uitvoering en
hobbels en drempels te overwinnen? Welke kansen biedt
samenwerking met andere partijen?
Leer en ontdek met elkaar wat wel en niet werkt en hoe je met een
Kan wél mentaliteit aan de slag kunt met je idee. Er is gelegenheid om
zelf een casus in te brengen.

Begeleiding
De workshops worden gegeven door Heleen van Praag, communitybuilder bij de Ideeënbrouwerij,
grondlegger van Gouda Bruist en auteur van Bruisen, Brouwen, Binden – handboek voor lokale
community builders. Zij geeft workshops, begeleidt community projecten en coacht professionals en bewoners.
De workshop ‘meer succes met sociale media’ wordt gegeven in samenwerking met Loes Vork, van Vork communicatie.

Let op: deze thema avonden gaan door bij voldoende belangstelling. Schrijf dus snel in! 
15 dagen voor aanvang horen deelnemers of de training doorgaat.

Locatie: 

Let op: deze training gaat alleen door bij voldoende inschrijvingen. Schrijf dus snel in!
€20 per deelnemer.